De 25e Surabayaparty

Indrukwekkend was de stilte van één minuut. Alle aanwezigen stonden op en bleven een minuut in stilte gedenken. Een stilte om respect te uiten voor onze kennissen, vrienden en familie die reeds zijn overleden. Met deze traditie werd de 25e Surabayaparty geopend.
Tientallen stonden reeds vroeg aan de zaal om toch maar een goed plekje te bemachtigen. “Hallo Mek, hoe is het, duh kok nog jong jij, haha jou haar al weg, Kaya apa, weet je nog BR?” aangevuld met Surabayaanse bekende vloeken ….”jantje ook”, Asu (hondje) en Kon……”. Onze ouders zouden “stokstijf staan” in hun graf als ze die (scheld)woorden hoorden. Tegenwoordig hele onschuldige woorden uitgesproken door de vroegere jago’s uit Surabaya die thans kalend, grijs en soms lichtelijk gebogen de zaal instroomden.
Woorden zo kenmerkend voor Surabayanen, zo amicaal waardoor onmiddelijk een gevoel van saamhorigheid ontstaat.
Zo de Surabayaparty is voor de 25e keer van start gegaan. In 1992 de 1e en thans de 25e keer. Van een veemarkthal met plaats voor ruim 1000 man naar zaal de Brug, klein, intiem maar oooo zo gezellig. In de 25 jaar is men nog steeds de jive niet verleerd, de wals wordt nog zwierig uitgevoerd en bij poco2 of de cumbia is de dansvloer stampvol.
Ook de muziek lijkt tijdloos te blijven op een maat die ietsje is aangepast aan onze huidige leeftijd. Op de klanken van “I Love You a Thousand ways”, “Crazy arms”, “Rock around the clock” aangevuld met Poco Poco nummers bleef de dansvloer overvol. Het was dringen geblazen in het Restaurant waar men volop kon genieten van de typisch Surabayaanse gerechten zoals tahu campur, rujak cingur en rawon. Na het eten bleef men nog volop hangen, nagenieten en kwamen de echte verhalen naar boven....echte verhalen van toen!
“Weet je nog mek, die vent …ah hoe heet die ook alweer?” “Itu lho met die mooie zus” ….”Ooo Carolien bedoel je” ..”ja ja klopt
“ik onthoud alleen de zussen man”…..hahahahaha een gebulder van het lachen.
“Ik kom uit Krembangan en jij waar woonde jij eigenlijk?” “Aduh…..wij woonden in Darmo..een beetje sjieke buurt en mochten niet naar Krembangan gaan hoor” . “Beroerd eigenlijk …1 stad kok met Noord en Zuid” en ze sloegen elkaar vriendschappelijk op de schouder.
“Lho…die ene kerel sie Dolf  aduh kasian al dood man”, “Oja…goede vent was hij. Kon altijd gonceng op zijn fiets”
Hier en daar werd een traantje gelaten op de klanken van muziekstukken die deden denken aan zijn overleden vrouw of haar overleden man.
De verjaardagstaart werd onder “Lang zullen ze Leven” binnen gereden door de 3e generatie kinderen van Surabayanen. Op mooie achtergrond klanken van The Nightbreakers werd de taart aangesneden. Iedereen kreeg daarna een stuk taart die persoonlijk werd aangereikt door onze kinderen. Als verassing werd ook het bestuur van de Stichting in het zonnetje gezet voor alle inspanning in de afgelopen de 25 jaar inspanning.

Dank aan The Nightbreakers, Ester Latama, Adindaband, Richard Pereira (soundmix), Isakuiki (catering), de Indischekraam uit Zeeland, de bloemen van Stekelenburg & Purvis, Sylvia & Koos (winnaars van de Jivewedstrijd), Cees Duifhuizen (camera), alle vrijwilligers van Stichting Adinda, voor alle gelukwensen, kadootjes, bloemstukken en DANK vooral aan al onze gasten die deze 25e verjaardag onvergetelijk hebben gemaakt.
Met al jullie support hopen we nog vele Surabayaparty’s te kunnen geven.

Nora, Frank, Inge & Ed

* de foto's van Ando Siegers zijn te vinden onder LINKS (Foto's Stichting Adinda)

Echo's uit een ver

Echo's uit een ver verleden.

1941-1950 Eerst woonden we in de Herenstr., daarna jl.Kalongan Baru.

Mijn moeder Helena Honer, was kort onderwijzeres aan de Gatotanschool. Zelf heb ik op de broederschool in Kepanjen gezeten. Later op de concordante MULO Gentengkali.

In 1997 met mijn vrouw Surabaya weer teruggezien. In 2010 met mijn tweede zoon Boudewijn en met mijn jongste broer en zijn gezin.

Nu ik met een paar dierbaren heb mogen delen waar een stukje jeugd zich heeft afgespeeld, is de cirkel rond.

Frans Honer (Palembang '38).