R.I.P. Broer Win

Een sterke vader voor de kinderen,
die nooit toegaf aan kwaaltjes of pijn,

Een model opa voor zijn kleinkinderen,
een opa die hen weleens verwent.
Die durfal die motor reed, ja ja die vent,
die ook muziek maakt maar vooral van alles deed en niemand tot last wilde zijn,

Over die man is een boek vol te schrijven
maar voor ons zal hij voor altijd BROER WIN blijven.
Muzikant en één van de Hot jumpers, baken voor de Stichting Adinda en broer van Nora Ong- Harahap is op 15 november 2017  na een kortstondig ziekbed op 85 jarige leeftijd overleden.

Eén van de schaarse frinden die ik nog had is nu ook vertrokken maar zo is het leven treuren doe ik niet soerabajaanen sterven niet maar verhuizen hij gaat weer op reis.
Maar Frind ik zal je missen wij zullen elkaar later weer ontmoeten daar ben ik van overtuigd en voor nu CHEP wil ik dit nog meegeven Hij daar boven beloofde geen rustige Vaart Maar wel een behouden aankomst. (tekst van Broer Win, bij het overlijden van één van zijn vrienden)

THE HOT JUMPERS 1959,
vlnr: Jan Oechies - Win Monoarfa -

Jim Pownall - Dolf van Caspel -

Oscar Rexhäuser - Rob Danekes

Oprichting van The Hot Jumpers in Den Haag (1958)
Dolf kwam met zijn familie in Den Haag terecht en leerde in 1958 Oscar Rexhäuser kennen op de Rijkswerkplaats, waar gerepatrieerden werden omgeschoold. Ze besloten The Hot Jumpers opnieuw op te richten. Dolf moest wegens een beenblessure rust houden en had alle tijd om zich op de gitaar verder te bekwamen. Hij werd de sologitarist in de nieuwe groep. Oscar Rexhäuser was een liefhebber van de muziek van Django Reinhardt en speelde thuis al wat gitaar. Oscar werd de bandleider en nam de baspartij voor zijn rekening. De overige groepsleden die in november 1958 samen begonnen met repeteren waren Winnetou Monoarfa (2e sologitaar, links zittend op foto), Jan Oechies (slaggitaar), Rob Danekes(drums) en zanger Jim Pownall. Jim is een in 1937 geboren anak Betawi. Aan het eind der 40-er jaren zong hij in Soerabaja in een matrozenkoor. Voor hij naar Nederland kwam speelde hij in Makassar in de Minhassa Hawaiian Rhythmics. Oscar Rexhäuser had een electrische basgitaar gezien in de film 'Rock Around The Clock' waar Freddy Bell & The Bell Boys in optraden en dat was natuurlijk een Fender Precision bas, die reeds in 1951 was geïntroduceerd door Leo Fender. Basgitaren waren nog niet te koop dus besloot hij er zelf een te maken. Win (afgeleid van Winnetou) Monoarfa had electronica op school geleerd en hij had daarbij een technische knobbel dus maakte hij een bas uit een stuk hout, eveneens de elementen en maakte hem compleet met drie aluminium snaren. Inderdaad speelde Oscar op een 3-snarige bas en altijd zonder gitaarband, zodat hij meer bewegingsvrijheid had! Win maakte ook een gitaar voor Jan Oechies en tevens de versterkers en speakers van The Hot Jumpers.

Tekst & foto's uit www.temanteman.nl. de biografie van The Hot Jumpers