Uniek schilderij op de Nationale Indischedag 2016

Expositie van prachtige schilderijen, leuke activiteiten, heerlijk eten, goede muziek die je vanzelf doen dansen, gezellige mensen en een zonovergoten dag: wat een geweldig recept om de Nationale Indischedag te vieren.
Zalencentrum de Brug te Reeuwijk vormt opnieuw het decor voor deze Nationale Indischedag 2016. In de tuin staat een hele grote tent voor de kookworkshop van Henk van Eekhout. Alle beschikbare zalen zijn ook door ons in gebruik genomen. Het is immers een “doe dag” voor onze gasten zoals Henk Beijen de Indischedag wel eens noemt.
Peter van Kerkvoorden, Chris Antonie & Steffie Wilson exposeerden hun prachtige schilderijen. Gerard Nijboer meer dan als vanouds tekende de gasten in karikatuur. In rijen stonden ze te wachten op Sandra Beisser onze waarzegster. Met bewondering werd gekeken naar de dansgroep Orchidee van Monique van Poppelen. De mooie veelzijdige stem van Ester Latama raakt menigeen in de zaal. De dansvloer vol door de zeer aangename klanken van de band Xanur.
10.30-13.00 uur: een vol met spullen geladen auto op weg naar Reeuwijk. Eenmaal aangekomen beginnen we gelijk de stoelen en tafels te tellen. Het Adinda concept is immers “altijd meer stoelen dan gasten” waardoor iedere gast verzekerd is van een zitplaats.
Daarna snel door om de eetzaal te bekijken en de achterdeuren te openen voor de geluidsmannen van de band Xanur.
Inmiddels waren onze vrijwilligers ook hard aan het werk. Zitplaatsen reserveren voor grotere groepen, de expositiekamer voorzien van schilderijen, de tent in de tuin aanvullen met tafels, de catering installeren en de hapjes uitstallen. Iedereen een naamkaartje op en nog gauw her en der versiering aanbrengen. Alle tafels voorzien van nootjes en een programmaboekje. Daarna vluchtig het programma doorlezen en vervolgens een tiental minuten met elkaar een kop koffie drinken en een broodje eten.
Met Ando lopen wij gauw nog even rond om de laatste puntjes op de i te zetten. De voordeur laten we open hé zei Ed. Gasten die van heinde en ver komen, kunnen dan direct naar het toilet om te plassen toch? Inderdaad daar moeten we ook rekening mee houden.
De zaal is inmiddels door alle vrijwilligers omgetoverd in een gezellige warme omgeving voor de gasten. Inge legt nog gauw wat informatie neer voor de Bingo.
Al snel kwamen de eerste gasten binnendruppelen. “Jullie mogen in de lobby blijven en gaan zitten hoor” riep Joyce “maar niet verder de zaal in want we zijn nog bezig met de kacang2 en andere dingen” zei Gaby. “Lho, zijn jullie nog niet klaar?” riep één van de gasten. “Nog niet Mek, het is pas 10 over half één hoor” . “Hahahaha” lacht de gast en riep “zullen we jullie helpen dan?” “Wah niet doen straks alles door elkaar” zei Jim.
13.00 en verder: Het is tijd voor het echte werk. De toegangskaarten worden soepel uitgereikt. “Aduh…heeft u besteld mevrouw?” vraagt Nora. “Ja hoor, tenminste ik ben bij die grote groep“. “Lho, welke groep mevrouw, we hebben er een heleboel” zegt Nora weer. “Oh, ja, hoe dan” zei de dame vertwijfeld. “Weet u wat, Chris begeleid u naar de zaal dan kunt u rustig kijken of u bekenden ziet” zei Nora weer. En warempel de dame had haar groep gevonden en kon gaan zitten.
Binnen een mum van tijd had iedereen een plekje gevonden en kon Henk, om 14.00 uur, de middag openen met een minuut stilte gevolgd door een aantal mededelingen.
Heel veel opmerkingen over de mededeling dat we een schilderij gaan maken met behulp van alle gasten. “Hoezo?”, “Aduh, apart hoor!”, “Kan dat wel?”,”ada ada die lui”.
Het zijn uiteindelijk 2 schilderijen geworden: één van olieverf en één van plakkaatverf. De “aaaah’s”en “oooohh’s“ waren niet van de lucht toen de schilderijen getoond werden en de lijst met ca. 100 namen van gasten die aan de schilderijen hebben meegewerkt.
Dit is toch UNIEK” roept het merendeel van de gasten. “Alleen op de Nationale Indischedag is een schilderij tot stand gekomen m.b.v. de gasten.”
De Nationale Indischedag heeft laten zien dat een Indisch feest ook actief en mooi kan zijn. Met een voldaan gevoel, een hoofd vol fantastische indrukken keer ik huiswaarts.
Dank aan iedereen die dit feest mogelijk hebben gemaakt en een dank gaat speciaal uit naar de “jongelui” die door hun hulp en aanwezigheid het feest een “jeugdige” kleur hebben gegeven. Daarnaast groeit het vertrouwen dat in de komende jaren, de laatste zondag van augustus door iedereen gevierd zal worden als de Nationale Indischedag.
Frank